PUBLICATIONS

Selected journal articles

  • Barisione, M. & De Luca, D. (2018). Do the self-employed still vote for centre-right parties? The cases of the UK, Italy and Spain. Electoral Studies. Published online: 01 Feb 2018  https://doi.org/10.1016/j.electstud.2018.01.009
  • Barisione, M., Michailidou, A. & Airoldi, M. (2017). Understanding a digital movement of opinion: the case of #RefugeesWelcome. In Information, Communication & Society, Published online: 08 Dec 2017, pp. 1-20, https://doi.org/10.1080/1369118X.2017.1410204
  • Stockemer, D. & Barisione, M. (2017). The “new” discourse of the Front National (FN) under Marine Le Pen: A slight change with a big impact. European Journal of Communication. Vol 32, Issue 2, pp. 100 – 115 http://dx.doi.org/10.1177/0267323116680132 .
  • Barisione, M. & Iyengar, S. (2016). Too Much an Out-Group? How Nonverbal Cues about Gender and Ethnicity Affect Candidate Support. Journal of Experimental Political Science. http://dx.doi.org/10.1017/XPS.2015.15.
  • Barisione, M. (2016). The Partisan Gap in Leader Support and Attitude Polarization in a Campaign Environment: The Cases of Germany and Italy. International Journal of Public Opinion Research. http://dx.doi.org/10.1093/ijpor/edw017
  • Frangi, L. & Barisione, M. (2015). ‘Are you a Union Member?’ Determinants and Trends of Subjective Union Membership in Italian Society (1972 – 2013) . Transfer: European Review of Labour and Research, 4. http://dx.doi.org/10.1177/1024258915602635
  • Iyengar, S. & Barisione, M. (2015). Non-verbal Cues as a Test of Gender and Race Bias in Politics: the Italian Case. Italian Political Science Review/Rivista Italiana di Scienza Politica, 45(2), 131-157.
  • Barisione, M. (2014). “Debunking the Myth of a ‘Traditional’ Gender Gap in the Electoral Support for Silvio Berlusconi in Italy (1994-2013). Electoral Studies. 36, 117-128.
  • Barisione, M., Catellani, P. & Garzia, D. (2014). Tra Facebook e i Tg : esposizione mediale e percezione dei leader nella campagna elettorale italiana del 2013 . Comunicazione Politica, 15:1, pp. 187-210.
  • Barisione, M. (2014). Debunking the Myth of a ‘Traditional’ Gender Gap in the Electoral Support for Silvio Berlusconi in Italy (1994-2013). Electoral Studies, 36 (2014): 117-128.
  • Barisione, M. (2012).“Framing a Deliberation. Deliberative Democracy and the Challenge of Framing Processes”, Journal of Public Deliberation, 8(1), 1-22.
  • Barisione, M. (2009).“So, What Difference Do Leaders Make? Candidates’ Images and the ‘Conditionality’ of Leader Effects on Voting”, in Journal of Elections, Public Opinion and Parties, 19(4). pp. 473-500.
  • Barisione, M. (2009). “Valence Image and the Standardisation of Democratic Political Leadership”, in Leadership, 5(1)., pp. 41-60.

 

Books

  • Barisione, M., Michailidou, A. (Eds) (2017). Social media and European politics: Rethinking power and legitimacy in the digital era. London and Basingstoke:  Palgrave Macmillan.
  • Barisione, M. (2009). Comunicazione e società: teorie, processi, pratiche del framing, Bologna: Il Mulino.
  • Barisione, M. (2006). L’immagine del leader. Quanto conta per gli elettori? Bologna: Il Mulino.
  • Barisione, M., Mannheimer, R. (2005). I sondaggi, Bologna: Il Mulino (1st ed. 1999)

 

Work in progress

“The Radical Right Gender Gap in a European Perspective”, with Nonna Mayer

“Late deciders and last-minute vote switchers in a comparative perspective: the cases of 2013 in Germany and Italy”, with Rüdiger Schmitt-Beck

“The self-employed and voting for centre-right parties in the 2000s”, with Deborah De Luca

 

Peer-reviewed journal articles (in italian)

  • “Tra Facebook e i Tg : esposizione mediale e percezione dei leader nella campagna elettorale italiana del 2013” / M. Barisione, P. Catellani, D. Garzia. – In: Comunicazione politica. – 15:1(2014), pp. 187-210.
  • “Opinioni pubbliche. Tradizioni teoriche e forme empiriche dell’opinione pubblica contemporanea”, Rassegna Italiana di Sociologia, 4, 2011, pp. 571-605.
  • “Ma anche Lakoff incorre in una ‘trappola cognitiva’”, ComPol, 2, 2010, pp. 285-290.
  • “Caso Alitalia: I frame del Tg1 e del Tg5 nella campagna elettorale”, ComPol, 9(2), 2008, 55-64.
  • “Tradizionalismo etico, liberalismo economico. Oltre la destra e la sinistra?”, Polis, 2, 2004, 237-266.
  • “L’immagine dei leader ed il voto: ipotesi di ricerca”, Quaderni di scienza politica, 3, 2003, 285-323.
  • “Le elezioni francesi del 2002: mode d’emploi”, Il Mulino, 5, 2002, 973-983.
  • “Le scelte politiche dei cittadini: ambivalenza, ragione o affetto?”, Rivista italiana di scienza politica, 1, 2002, 141-153.
  • “Interesse per la politica, appartenenza di coalizione e giudizio sui leader: gli effetti della campagna elettorale”, Rivista italiana di scienza politica, 3, 2001, 503-541.
  • “Elettori indecisi, elettori fluttuanti: che volto hanno i “bilancieri” del voto? I casi italiano e Francese”, Rivista italiana di scienza politica, 1, 2001, 73-108.
  • “Strategie e tecniche di comunicazione nelle campagne elettorali negli Usa”, Quaderni dell’Osservatorio elettorale, 35, 1996, 115-161.

 

Chapters in books

  • “A Digital Movement of Opinion? Contesting Austerity Through Social Media” (with A, Ceron), in M. Barisione, A. Michailidou [Eds.], Social Media and European Politics : Rethinking Power and Legitimacy in the Digital Era, London and Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017.
  • “Do We Need to Rethink EU Politics in the Social Media Era? An Introduction to the Volume” (with A.Michailidou), in M. Barisione, A. Michailidou [Eds.], Social Media and European Politics : Rethinking Power and Legitimacy in the Digital Era, London and Basingstoke: Palgrave Macmillan, 2017.
  • “Leadership, Political”. In G. Mazzoleni, K. Barnhurst, K. Ikeda, R. Maia, H. Wessler. (Eds.), International Encyclopedia of Political Communication, MA: Wiley-Blackwell, pp. 636-648. DOI: 10.1002/9781118541555.wbiepc158 , 2016.
  • “The Transformation of Party Leadership”, in A. Bosco, D. McDonnell (Eds.), Italian Politics, Oxford & New York, Berghahn Books, 2012.
  • “Opinion polls“, in D. Southerton (Ed.), Encyclopedia of Consumer Culture, London: Sage, 2011, 1058-1060.
  • “Berlusconismo as a case of ‘Hybrid neopatrimonialism’”, in D. Bach, M. Gazibo (eds.), Neopatrimonialism in Africa and Beyond, London: Routledge, 2011, pp. 197-207.
  • “Le ‘néo-patrimonialisme hybride’ du cas Berlusconi: entre charisme médiatique et représentation politique et sociale”, in Gazibo, M., Bach, D. (eds), L’Etat néopatrimonial: genèse et trajectoires contemporaines, Ottawa: Presses de l’Université d’Ottawa, 2011, pp. 275-292.
  • “Le trasformazioni della comunicazione politica nella democrazia del pubblico”, in F. Saccà (Ed.), Culture politiche, democrazia e rappresentanza, Milano: Franco Angeli, 2014. pp. 81-94.
  • “Alla ricerca di un leader”, in ITANES, Voto amaro. Disincanto e crisi economica nelle elezioni del 2013, Bologna: Il Mulino, 2013 (with P. Catellani and D. Garzia), pp. 147-157.
  • “Il potere della cornice. Processi di framing e politica deliberativa”, in A. Montanari (Ed.), Comunicazione, manipolazione e comportamenti collettivi, Roma: Franco Angeli, 2013, pp. 29-43.
  • “La transizione della leadership partitica: tra moltiplicazione e declino”, in A. Bosco, D. McDonnell (Eds.), Politica in Italia, Bologna: Il Mulino, 2012, pp. 101-122.
  • “Decidere sui temi, sulla competenza dei partiti e sui leader: i fattori di medio periodo”, in P. Bellucci, P. Segatti (Eds), Votare in Italia: 1968-2008, Bologna: Il Mulino, 2011, pp. 289-327 (with P. Bellucci, P. Segatti, H. Schadee).
  • “La scelta degli indecisi”, in P. Bellucci, P. Segatti (Eds.), Votare in Italia: 1968-2008, Bologna: Il Mulino, 2011, pp. 359-389 (with P. Catellani, L. De Sio).
  • Problemi della rappresentanza politica”, in SISE (Ed.), Governi locali e regionali in Europa fra sistemi elettorali e scelte di voto, Consiglio Regionale del Piemonte, 2010, pp. 763-768.
  • “L’offerta personalizzata degli sfidanti”, in ITANES (ed), Il ritorno di Berlusconi, vincitori e vinti nelle elezioni del 2008, Bologna: Il Mulino, 2008, 137-148. (with P. Catellani)
  • “La campagna presidenziale e l’offerta simbolica dei leader”, In G. Baldini, M. Lazar (eds), La Francia di Sarkozy, Bologna: Il Mulino, 2007, 95-114.
  • “L’orientamento al leader: forme, effetti, dinamiche”, In M. Maraffi (ed), Gli italiani e la politica, Bologna : Il Mulino, 2007, 157-186.
  • “I sondaggi politici in Francia. Controversie di una repubblica sondomane”, In G. Gasperoni, P. Corbetta (eds), I sondaggi politici nelle democrazie contemporanee, Bologna: Il Mulino, 2007, 113-132.
  • “Il richiamo debole del leader di coalizione”, In ITANES (ed), Dov’è la vittoria? Il voto del 2006 raccontato dagli italiani, Bologna : Il Mulino, 2006, 179-196.
  • “Berlusconi, Prodi e un’elezione ‘presidenziale ma non troppo’” In R. Mannheimer, P. Natale (eds), L’Italia a metà, Milano: Cairo Publishing, 2006, 115-121.
  • “I candidati e lo spettro della comunicazione inefficace”, In F. Venturino (ed), Elezioni e personalizzazione della politica, Roma : Aracne, 2005, 71-93.
  • “Interesse per la politica, appartenenza di coalizione e giudizio sui leader: gli effetti della campagna elettorale”, in Pasquino, G. (ed), Dall’Ulivo al governo Berlusconi, Il Mulino: Bologna, 2002, 139-179.
  • “Gli effetti delle comunicazioni politiche di massa sul voto: un panorama delle ricerche”, in G. Sani (ed), Mass Media ed elezioni, Bologna: Il Mulino, 2001, 23-73.
  • “Il metodo dell’intervista nella ricerca politica”, in G. Trentini (ed), Oltre l’intervista: il colloquio nei contesti sociali, Torino: Isedi-Utet, 2001, 368-389. (with R. Mannheimer)